Praca dyplomowa
Nr 14-08
Zachowania adaptacyjne dzieci ze spektrum autyzmu
w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Liczba stron: 119 Cena: 450 zł
Celem pracy jest zdiagnozowanie opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat zachowań adaptacyjnych uczniów ze spektrum autyzmu. Dążono do zbadania umiejętności funkcjonalnych dzieci w odniesieniu do codziennych obowiązków i życia społecznego. Do napisania części teoretycznej wykorzystano bogaty zasób literatury naukowej i czasopiśmiennictwo pedagogiczne. Część empiryczną stanowią badania własne przeprowadzone w pierwszej połowie bieżącego roku.
Wstęp Rozdział I. Autyzm w ujęciu teoretycznym 1.1. Autyzm – analiza pojęciowa 1.2. Etiologia i kryteria diagnostyczne autyzmu 1.3. Klasyfikacja autyzmu 1.4. Charakterystyka funkcjonowania dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 1.5. Kształcenie osób ze spektrum autyzmu 1.5.1. Formy realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci z autyzmem 1.5.2. Rola nauczyciela wspomagającego Rozdział II. Zachowania adaptacyjne dzieci autystycznych 2.1. Definicyjne ujęcie zachowań adaptacyjnych 2.2. Zachowania przystosowawcze dzieci autystycznych 2.3. Zaburzenia adaptacyjne i formy terapii 2.4. Nauka umiejętności adaptacyjnych Rozdział III. Metodologia badań własnych 3.1. Cel, przedmiot i problematyka badań 3.2. Metoda, technika i narzędzia badawcze 3.3. Organizacja badań własnych i opis terenu badań 3.4. Charakterystyka badanej grupy Rozdział IV. Analiza i interpretacja wyników badań własnych 4.1. Zachowania przystosowawcze dzieci autyzmem w opinii nauczycieli w świetle wyników Systemu Oceny Zachowań Adaptacyjnych (ABAS-3) 4.2. Opinie nauczycieli na temat funkcjonowania dzieci z autyzmem w środowisku domowym i szkolnym świetle wyników autorskiego Kwestionariusza ankiety dla nauczycieli Zakończenie Streszczenie Wykaz tabel i wykresów Bibliografia Aneks | 4 6 6 9 14 18 21 22 23 27 27 30 34 39 44 44 48 55 56 60 60 75 84 88 90 92 106 |
W pierwszym rozdziale podjęto próbę ukazania autyzm w ujęciu teoretycznym poprzez jego analizę pojęciową, etiologię i kryteria diagnostyczne, klasyfikację i charakterystykę funkcjonowania dzieci z autyzmem. Następnie odniesiono się do form kształcenia osób ze spektrum autyzmu oraz roli nauczyciela wspomagającego. W rozdziale drugim pracy scharakteryzowano zachowania adaptacyjne dzieci autystycznych. Zdefiniowano zachowania adaptacyjne oraz opisano zachowania przystosowawcze dzieci autystycznych, ich zaburzenia w tym obszarze oraz dostępne formy terapii i nauki umiejętności. Rozdział trzeci został poświęcony zagadnieniom metodologicznym w obranym obszarze tematycznym. Wyznaczono w nim przedmiot i cel pracy, główny problem badawczy oraz problemy szczegółowe. Przedstawiono charakterystykę grupy badawczej, zastosowaną procedurę badawczą i narzędzia badawcze niezbędne do przeprowadzenia badań. Rozdział czwarty zawiera prezentację wyników uzyskanych w toku przeprowadzonych badań. Przeanalizowano w nim opinie nauczycieli na temat zachowań przystosowawczych dzieci z autyzmem podejmowanych w środowisku domowym i szkolnym. W zakończeniu pracy odniesiono się do wyników badań własnych w kontekście postawionego w nich celu i problemów badawczych.
Możliwość zakupu ratalnego oraz wybranych części prac